tag:blogger.com,1999:blog-14284274.post8121795578585574861..comments2023-11-05T08:20:15.707+01:00Comments on Approximation: Have you heard? In Sweden University is free!Erik Berghttp://www.blogger.com/profile/05191902607742992914noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-14284274.post-61760152018418230462007-04-03T14:54:00.000+02:002007-04-03T14:54:00.000+02:00Jag är på spaning efter positiva saker i Sverige m...Jag är på spaning efter positiva saker i Sverige med perspektiv på världen i övrigt. Jag håller med Bengt-Åke om att vi måste se upp så att den fria skolan inte går förlorad. Jag länkar till detta inlägg på <A HREF="http://tredjeklotet.blogspot.com/2007/04/p-positiv-spaning_03.html" REL="nofollow">Klotet 2007</A>.Bett R Worldhttps://www.blogger.com/profile/16050295129526589172noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14284274.post-45299405736014109572007-04-03T14:53:00.000+02:002007-04-03T14:53:00.000+02:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Bett R Worldhttps://www.blogger.com/profile/16050295129526589172noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14284274.post-3957081798300322542007-03-18T01:25:00.000+01:002007-03-18T01:25:00.000+01:00Ursäkta att jag kapar tråden men detta kanske är i...Ursäkta att jag kapar tråden men detta kanske är intressant? Handlar om framgångar innan "västvärlden" gjorde dem. <BR/><A HREF="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=624870" REL="nofollow">Länk</A>Skribentenhttps://www.blogger.com/profile/07873939604751448301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14284274.post-10492452053696053022007-03-11T10:40:00.000+01:002007-03-11T10:40:00.000+01:00Universiteten är inte gratis i Sverige. Det har de...Universiteten är inte gratis i Sverige. Det har de aldrig varit. Däremot är de avgiftsfria för studenter. De arbetande massorna tvingas betala.<BR/><BR/>För övrigt tvingas man även i Sverige att stå med mössan i hand. Den högre utbildningen är visserligen inte beroende av kyrkor, men krypandet för politikereliten innebär "djup förnedring som etablerar ett patroniserande förhållande mellan donator och mottagare" precis som du beskriver vara fallet i Kenya. Den som läser ett humanistiskt ämne gör bäst i att genast anta politiskt korrekta vänsteråsikter som faller etablissemanget i smaken.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14284274.post-54363660886938052592007-03-09T19:29:00.000+01:002007-03-09T19:29:00.000+01:00Bra postning, Erik, och bra svar på det, Bengt-Åke...Bra postning, Erik, och bra svar på det, Bengt-Åke! Tack till er båda! <BR/><BR/>Hoppas andra läser detta. Och sprid de här idéerna i andra fourm också!!! Det förtjänar de!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14284274.post-56865312467078095062007-03-05T13:36:00.000+01:002007-03-05T13:36:00.000+01:00Tack för en bra postning!Några observationer.Deet ...Tack för en bra postning!<BR/><BR/>Några observationer.<BR/>Deet relativt utjämnande skolsystem vi åtnjutit i Sverige under de senaste decennierna är resultatet av ett kanske unikt historiskt skede. <BR/><BR/>Vi befann oss i industrieran, en period då produktivkrafterna faktiskt kunde socialiseras eller beskattas till det allmänna bästa, vi hade ett historiskt arv av lokalt självstyre, och böndernas barn - de nya industriarbetarna - tog med sig bygemenskapens och frikyrkornas tradition och förmåga in i facket och arbetarreörelsen. Det fanns ett utrymme för radikal politisk förnyelse, för utjämning, för folkhemmet.<BR/><BR/>Så vi fick en skola som gav fri utbildning till alla, och där de begåvade - och flitiga - faktiskt kunde "gå hela vägen".<BR/><BR/>Men vad händer efter klassresornas tid, efter den kreativa och förnyande omstruktureringens tid? Vad händer när det meritokratiska samhällets nya elitstrukturer stelnar?<BR/>Där är vi nu.<BR/><BR/>I informationssamhället finns de viktigaste produktiva resurserna i den lilla elitens unika utbildning och förmåga. I elitens huvuden, nätverk, kontakter...<BR/>Och självklart vet den att utnyttja sin knapphet, sitt positionella monopol. Dessutom utnyttjas avregleringar och globalisering för att ytterliggare sätta press uppåt på de högsta lönerna och press nedåt på de lägsta. Därav de exploderende löne skillnaderna.<BR/><BR/>Men detta är bara början.. <BR/>För att fullt ut befästa sina privillegier måste segregeringen börja redan i skolan:Skillnader i skolors kvalitet och resurser måste etableras och den nya överhetens barn få de gynnade skolorna, medan de nya undersåtarna hänvisas till de sämsta.<BR/><BR/>Ett sådant mål fordrar ett flerstegsprogram:<BR/><BR/>Först måste privata skolor etableras som ett bestående inslag i undervisningsmönstret, naturligtvis med ekonomiska och legala förmåner i förhållande till de kommunala skolorna. detta har redan uppnåtts i Sverige.<BR/><BR/>Därefter måste den gemensamma skolan dräneras på tillräckliga resurser, så att kvaliten sjunker och den ambitiösa medelklassen väljer privata lösningar. Genom åtstramningarna på 90-talet, och tyngre elevvårdskostnader i förortsomrdåden har denna process inletts.<BR/><BR/>Sist måste kravet på stora skattesänkningar och på "ökat egenansvar" för offentlig service drivas med högre profil.(Skattesänkningarna måste naturligtvis till för att "man" skall ha råd med det växande "egenansvaret".) De här kampanjen har redan drivits inom pensionsområdet. Den har börjat inom vårdområdet, med privata försäkringslösningar, och den kommer snart till den allmäna skolan i en kommun nära dig...<BR/><BR/>Så det du nämner - en skola, en fri skola, en skola lika för alla - kommer snart att vara en försvunnen, förlorad dröm om mognad och ansvar.<BR/>Om vi inte tar strid för den.Anonymousnoreply@blogger.com