16 mars 2009

Fast i EU:s nät, valrörelsen kan börja


Man vet att man valt fel union att gå med i när logotyperna ser ut som ovan. Men det är klart att det inte är lätt att producera lyckade logotyper på löpande band när man behöver så väldigt många logotyper. För många logotyper behövs det. Den som surfar EU-webbplatser i fåfäng förhoppning om att någonstans på nätet få grepp om unionens själ drabbas snart nog av ett akut illamående. Var är jag? Hur hamnade jag här? Hur kommer jag ut?

Det är värre än den värsta föreställninbsbara röran av trotskistiska frontorganisationer. När du tror dig ha fått grepp om en trave webbplatser så leder en liiiten länk i ett hörn till en ny uppsättning dubblerande webbplatser med exakt samma uppgift, men på en annan dialekt, med en annan bakgrundsfärg eller bara från en annan institution som ansvarar för samma område men har sitt huvudkontor placerat i en annan tidszon.

Några allmänna observationer från en eftermiddag med EU:s frontorganisationer:

1. Väldigt små typsnitt är visst bra, kanske sparar de energi.

2. En gång i tiden tillverkades en image-map. Den har fungerat buggfritt i tio år så den ska aldrig bytas ut enligt direkt beslut från byråchefen.

3. Bakgrunderna är dessvärre snäppet hemskare än logotyperna.

4. Det är överflödigt med rubriker eller inställsam läsbarhet.

5. Obegripligt krångliga namn är kul.

6. Ser det väl tråkigt ut på ena stället kan man göra det helt galet nästa gång. Varmt och kallt i vardera kranen blir som helhet lagom, det har britterna sagt.

7. Sporadiska "Medborgardialoger" är populärt, synd att själva medborgarna inte förstått det. Oklart är dock om begreppet syftar på dialoger med medborgare eller om medborgare. I tillgänglighetens högborg Europaparlamentet står det i alla fall klart att det är en dialog med medborgarna, för här finns en så kallad e-brevlåda med ett väldigt inbjudande formulär.

8. Fattar du inte? Det är DITT Europa! DU! Du är viktig. Har du sett dig själv i spegeln idag och sagt "Jag är viktig!" "Det är MITT Europa!"

Nej, Internet är uppenbarligen inte EU:s starkaste sida. Men juridik är de bra på och man får kompensera vad man inte kan med det man behärskar. "Sajten" Europa som "lanserades på ett ministermöte om informationssamhället" håller sig till exempel med en väldigt utförlig (och fullkomligt freakad) länkningspolicy:


Man får alltså "skapa länkar till Europa från vilken webbsida som helst", dessa måste dock förses med officiella logotyper och de får endast peka till sidor som visar hypertextmeddelande om ansvarsförhållanden och upphovsrätt. Efter länkning skall ett e-post skickas till Europas webmaster som då kan kontrollera så att riktlinjerna följts.

Någon har alltså fått lön för att hitta på och hårklyvande skriva ner en bestämmelse av karaktären "vem som helst får prata om mig men bara på villkor att du alltid nämner vad jag jobbar med."

Herregud. Notera dock att:
"EUROPA är utformad för att vara så användarvänlig som möjligt i linje med EU-institutionernas åtagande om ökad öppenhet. Det garanteras att hemsidorna överensstämmer med initiativet för webbtillgänglighet ("WAI", nivå 1)."
Så tillgängligheten kan ingen klaga på i alla fall!

* * *

Allt detta för att säga följande:
I juni är det val till EU-parlamentet. Undertecknad står som femtenamn på vänsterpartiets lista och det kommer innebära ett antal saker för den här bloggens vidkommande framöver:

1. Även om detta egentligen är en blogg om arkitektur och allt för långa utläggningar om rymdens möjligheter och kapitalismens tillkortakommanden, så läggs alla sådana spännande ämnen på hyllan framöver. Vi lär se varandra igen i juli. Men fram tills dess kommer här inte handla om någonting annat än EU, EU, EU och andra därtill relaterade förkortningskombinationer.

2. Det är alltså valrörelse som gäller nu. Jag kommer ett försöka skriva kortare men oftare och dessutom länka mer till sådant jag skriver och gör utanför bloggen. Helt enkelt vara lite mer tillgänglig och försöka framstå som lite mer attraktiv än vad jag egentligen är, inspirerad av EU.
I övrigt har jag ingen ambition att driva någon personvalskampanj eller något sådant. Jag kommer däremot åka runt på debatter, torgmöten och så många andra aktiviteter som jag någonsin hinner under våren.

Anledningen till varför jag ställer upp i Europaparlamentsvalet och vilka frågor jag kommer att driva tänker jag återkomma till längre fram i veckan. För den som brinner av iver att redan nu se vad jag skrivit om EU förr kommer här några länkar. Sett i backspegeln håller det sannerligen varierande kvalitet, men wtf:

Remissyttrande om EU-konstitutionen från Ung Vänster
Vi tar kampen för den svenska folkdemokratin
Förändringarna är bara kosmetika
D som i diktatur
Så mycket för den dialogen
Sista chansen för svensk utrikespolitik
Ty så sade Europas profeter
Ständig utlänningskontroll i det gränslösa Europa
En så kallad kritiker
Socialdemokratiska EU-svängar i backspegeln
Beställningsjobb
Patetiskt, miljöpartiet
När blev mördarnas sak vår?
Kan Björklund NÅGONTING alls?

Jag har ett kommentarsfält på denna blogg där man kan kommunicera med mig i fullkomlig transparens. Det är dock inte alltid transparens är att föredra, så därför nås jag även via en så kallad e-brevlåda: erik@lindgrenberg.com.

, , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

O.M.F.G.! Jag som tyckte att vår kommun har en förfärlig webbplats.
(Förresten: trottar håller sig inte med frontorganisationer, det är/var maoisternas specialgren. Men en karta över hittills upptäckta trotteinternationaler skulle börja närma sig EU-nivå.)

Anonym sa...

Aj, mina ögon blöder... jag vill gå ur, nu!

/T

mishka sa...

Om ändå EU var ett stort aprilskämt...

Stefan sa...

Underbart! Du var uppenbarligen mer vilse i portalen än vad jag var...älskade sidan med stjärnor på. så så så...frontpage liksom...