27 oktober 2006

Siffror och globala orättvisor


Om jag tillåts räkna in studielånet i min årsinkomst så är jag är världens 827,371,717 rikaste person enligt The Global RichList. Det placerar mig i de övre 15% av mänskligheten. Flickvännen, numera fastanställd, är världens 225,217,392 rikaste person, hon kvalar in bland de övre 3,75%.

Och då är vi på intet sätt rika med svenska mått mätt. Ger lite perspektiv på tillvaron.

En annan global visualisering som sätter världen i lite perspektiv är Breathing Earth. En vacker bild av den ständiga samtidigheten. Och en plågsam bild av vår miljöpåverkan. Siffrorna är baserade på World Factbook 2005. För Irak borde, om man får tro den senaste Lancetstudien, "dödsfrekvensen" justeras till en person var 40:e sekund, inte en person var 4:e minut som står där nu.

Var sjätte sekund pulserar USA rött till följd av ännu 1000 ton koldioxid dumpade i atmosfären. För jättelandet Nigeria tar det tio minuter att släppa ut 1000 ton (lika länge som för lilla Sverige) och för Tanzanania tar det 2,5 timmar. Kolla in!

Appropå siffror och appropå den storm (bah!) som nu rasar utanför mitt fönster, en förbluffande siffra som dröjt sig kvar i mitt minne från Gudruns dygn: under stormens värsta fyra timmar föll det 18 000 träd i sekunden i södra Sverige. Wow.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: