01 november 2006

Kvinnor sämre på matte

... om de tror att de är genetiskt förutbestämda att vara det. Enligt den här nyligen presenterade studien i Science, gör kvinnor olika resultat på matematiktest beroende på om de tror att det finns genetiskt bestämda könsskillnader i förmågan att lösa matteproblem eller ej.

“The findings suggest that people tend to accept genetic explanations as if they’re more powerful or irrevocable, which can lead to self-fulfilling prophecies”
säger professor Steven Heine vid University of British Columbia, som genomförde studien.

Alltså: biologistiska förklaringar tenderar att bli innestängande och självuppfyllande. Ytterligare lite sammanfattning av studien:
"[The] research suggests that women tend to perceive gender differences in math to be innate or genetic, but when women consider such differences to be based on theories of nurture rather than nature, they can improve their performance.

The study doesn’t explore whether innate sex differences exist, Instead, it investigated how the perceived source of stereotypes can influence women’s math performance."
Andra bloggar om: , , ,

(via Social Design Notes)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett bra inlägg som jag ville länka till men misslyckades. Hur ska man bära sig åt för att komma till just det inlägg på din blogg som man just vill länka till? Hur hittar man permalänken?

Jag trodde att jag hade hittat den, men när jag klickade på min länk talade servern om att den inte kunde visa upp sidan som jag länkade till.

Erik Berg sa...

Hej Kerstin!

Permlänken når du genom att klicka på klockslaget i slutet på postningen, bredvid kommentarslänken.

NIklas Theodorsson sa...

Mycket intressant. Bra att det finns folk som hittar klokskaper på nätet.

Anonym sa...

Häpp - det anade jag inte, tyckte jag klickade på allt, men tydligen inte på datum.

Tack för svaret och nu är länken fixad på min blogg också :-)

Tack för kommentaren dessutom.