06 november 2006

Allt gammalt blir nytt


I framtiden räknas du bara om du har din egen logo, din egen reklamjingel och din egen slogan. Det säger upphovsmannen bakom Go-Logo, "the basic survival kit for that future". Go-Logo genererar automatiskt logotyper baserat på det namn som matas in. För egen del blev jag smått orolig när programmet genererade ovanstående bild. Lite väl likt ett välkänt företag... kanske en stämning är på väg. Jag planerar för övrigt en nyemission av aktier i min egen person, så håll utkik och ha såddkapitalet redo. Bland framtidsplanerna finns en aggressiv expansion österut och en grafisk omprofilering.

Go-Logo är resultatet av en software-art workshop 2005, som presenterades på Readme 100 i Dortmund förra året. Readme är en "travelling media art festival with a focus on software art. Its mission is software art development and critical contextualisation."

Go-Logo och mängder av andra projekt som använder kod som ett verktyg för att (re)generera nya typer av kreativ konst finns samlade på Runme.org. Där kan man skrota runt ett bra tag.

Ett av många intressanta projekt samlade på runme.org är Visual Poetry, en ganska typisk google-mash-up, som använder googles bildsök för att omvandla en diktrad till en sekvens av bilder, där varje ord byts ut mot någon av de bilder som dyker upp via en sökning av ordet på Google.

Samme flitige programerare har mängder av andra script som skakar ut mer eller mindre meningsfull, men alltid fascinerande, information ur Googles sökdatabaser. T ex Land Geist, som genererar en karta baserat på hur ofta ett land förekommer tillsammans med en annan vald sökfras. Karta här nedan visar hur ofta ordet "war" förekommer vid sökning på olika länder:


Ännu mer fascinerande är simulationerna av artificiellt liv på samma sida. Och frågan uppstår nu om det vi ser skall kallas konst, lek eller forskning. Antagligen, vilket är det verkligt fascinerande här, är det alla tre på samma gång. Upphovsmannen, Douwe Osinga, skriver:
"What I'm searching for is spontaneous creativity. The programs set rules for the animals they simulate. Normally programs are predictable because of these rules. With artificial life, you hope that the complexity of the programs is of an order that new things will happen, things you could not predict before. Of course, this doesn't succeed always, but at least you'll usually get pretty pictures to look at."
De flesta simulationerna är skrivna i Delphi så de kan inte köras via sidan utan måste laddas ner.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: