02 november 2006

Kulturell medvetenhet


Det amerikanska legoknektsföretaget Blackwater har jag skrivit om förr. I senaste veckobrevet erbjuder Blackwater en specialkurs om språk och kulturmönster för säkerhetspersonal som skall iväg till Irak. Kursen kostar 1495$ och då ingår en ”cultural lunch” varje dag.

Jag tycker det verkar vara en mycket god idé av Blackwater att utbilda sin personal lite innan de åker jorden runt för att ockupera ett annat land i en annan kultur. Som de själva skriver:
“If you don’t understand the culture…you can cause real trouble.”
Well, det är ju faktiskt sant. Det finns nog något exempel på det någonstans i historien.

Hur är då kursen upplagd? Jo, eftersom det bara pågår i en vecka så gäller det att vara intensiva:
“Because you and your team-mates have limited time to study the language and culture of Iraq or Afghanistan, we substitute time with intensity. Each student is encouraged to communicate as much as possible in Iraqi dialect Arabic or Pashto/Dari during the entire week-long course.”
Intensiv språkinlärning kombineras med ett ömsint närmande till- och förståelse av den irakiska kulturen:
“Our team of accomplished staff is dedicated to helping students survive and thrive in the subject culture. A series of cultural activities will take place throughout the program. Students will be encouraged to use their new skills as they eat Middle Eastern meals and engage in situational interviews— in the immersive environment”
Exempel på övningsmoment som ingår är, i språkdelen:
  • Greetings - Oral Practice
  • Formal Commands
  • Food Vocabulary "Please, I want..."
  • Dialog "Introducing Yourself"
  • Giving Directions "Getting from here to ..."
  • Weapons and Munitions
  • Och i den del som handlar om ”cultural awarness”:
  • Religion in the Area
  • The City and Road Signs
  • Social Etiquette
  • Do's and Don'ts
  • Superstitions and Taboos
  • Food and Drinks of the Area
  • Proper Eating Etiquette
  • Social Gatherings and Festivities
  • Social Situation before and After September 11, 2001
  • Andra bloggar om: , , ,

    1 kommentar:

    Anonym sa...

    Det här är ju illa nog, men den ännu värre implikationen av det här experimentet är hur otroligt lättpåverkade vi människor är, inte bara kvinnor, illa med tanke på vilka som bestämmer över massmedia och om vad vi ska påverkas av och till.

    Jag brukar säga att om det är någon egenskap som är typiskt mänsklig så är det vår otroliga förmåga att låta oss påverkas och anpassa oss till vad andra tycker och tror (ex. hur ruskigt effektivt grupptryck är) - vilket väl beror på att vi är sociala varelser och "gjorda" för att samarbeta och samverka, inte för att konkurrera i första hand .